La Deontologia ha d’anar més enllà d’un simple repertori de pífies professionals

Una informació ètica és una informació veraç, seleccionada, jerarquitzada i publicada sense manipulacions intencionades i al servei de la ciutadania, que atorga la seva confiança als mitjans i professionals compromesos amb aquest principi bàsic. El president del Consell de la Informació de Catalunya (CIC), Roger Jiménez, va explicar la naturalesa i objectius d’aquest organisme autoregulador als alumnes de Comunicació de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) invitat pel degà, Iván Lacasa, qui imparteix l’assignatura de Deontologia.

La historia del CIC està vinculada al Codi Deontològic de la professió periodística que es va aprovar el 1992 pel Congrés de Periodistes Catalans, conscients de la necessitat de dotar-se de mecanismes autoreguladors. Roger Jiménez va explicar amb detall l’activitat del CIC des de la seva creació, el 1997, al si del Col·legi de Periodistes de Catalunya, i les queixes tramitades al llarg dels darrers 16 anys, així com els esforços desplegats pels diferents responsables de l’entitat per fer-la conèixer i engrescar als ciutadans a ser crítics amb els mitjans de comunicació. “La Deontologia ha d’anar més enllà d’un simple repertori de faltes, infraccions o incorreccions professionals”, digué amb referència als plantejaments divulgats pel professor Josep Maria Casasús, membre del Patronat del CIC. “Es tracta de dotar-la d’una coherència i una pràctica que regenerin el mateix concepte del periodisme davant els reptes de l’era digital.”

“El CIC –va dir també el president- està integrat por un conjunt de dones i homes de diversos camps i activitats de la nostra societat, persones de solvència i autoritat moral reconegudes que comparteixen la idea de que una premsa acurada, justa, equilibrada i responsable és vital per a la nostra democràcia. Una premsa lliure ajuda a mantenir una societat forta, per això és necessari fer-la públicament transparent i disposada a rendir comptes en tot moment, de la mateixa manera que la premsa actua vers altres institucions.” Seguidament, va presentar uns quants casos pràctics tractats arran les queixes del públic i les resolucions adoptades pel CIC, i va respondre a les preguntes del estudiants.

Exactitud i rigor a la premsa esportiva

En una sessió anterior amb els alumnes del mestratge de Periodisme Esportiu, el president del CIC es va referir al futbol com l’element central de la cultura popular contemporània, un fenomen que exigeix un tractament complet, ètic i responsable pels mitjans de comunicació. Segons va explicar, diversos estudis acadèmics han detectat la repetició sistemàtica d’un seguit de problemes que comprometen les normes ètiques, com ara la dissolució de fronteres entre informació, opinió i publicitat; el sensacionalisme, criteris desviats en la selecció de notícies, la incitació a la violència, el sexisme informatiu, l’ús d’estereotips i el conflicte d’interessos, entre d’altres.

A la classe, que imparteix el professor Carlos Pérez de Rozas, es va comentar el Codi Deontològic i es va focalitzar el tema de la quantitat, qualitat i representativitat de les fonts informatives.

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *